Οι πινάκες που ταξίδεψαν από την Αθήνα στη Μυτιλήνη, τηρουμένων όλων των κανόνων ασφαλείας για τη μεταφορά, βρίσκονταν στα εργαστήρια συντήρησης του υπουργείου Πολιτισμού. Εκεί, επί μήνες, δέχτηκαν την επισταμένη φροντίδα των ειδικών της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων, ούτως ώστε να «απαλειφθούν» τα σημάδια του χρόνου.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο μέρος των πινάκων του μεγάλου λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, που έχει αναλάβει η διεύθυνση να συντηρήσει, δηλαδή 40 από τους 51 συνολικά. Οι υπόλοιποι έντεκα θα παραμείνουν στα εργαστήρια συντήρησης του ΥΠΠΟ, αφού οι αλλοιώσεις και οι φθορές (εξαιτίας μυκητιάσεων και μικροοργανισμών), για κάποιους, σύμφωνα με την έκθεση της αρμόδιας ομάδας συντηρητών είναι σημαντικές και χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή.
«Ο χρόνος παραμονής των πινάκων στα εργαστήρια ποικίλλει ανάλογα με τις εργασίες συντήρησης που χρειάζεται ο καθένας ξεχωριστά. Από τους 51 πίνακες παραδώσαμε τους 40, οι οποίοι απεικονίζουν σκηνές από την καθημερινή ζωή, τοπία, ιστορικές σκηνές κ.ά. Η θεματολογία του Θεόφιλου είναι απολύτως αναγνωρίσιμη σε αυτά τα έργα», τονίζει η κ. Μαρία Αργυροπούλου, τμηματάρχης του Τμήματος Συντήρησης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων και Αντικειμένων Λαϊκού Πολιτισμού.
Σε γενικές γραμμές τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι πίνακες ήταν κυρίως «λόγω της μακρόχρονης έκθεσής τους σε μη κατάλληλες συνθήκες, σε συνδυασμό με την ευαίσθητη φύση υλικού κατασκευής τους που είναι το ύφασμα», εξηγεί η κ. Χριστίνα Μαργαρίτη, μέλος της ομάδας που εργάστηκε για τη συντήρηση των πινάκων, αναφέρει το ethnos.gr. Γιατί δεν μιλάμε για «συμβατικούς πίνακες σε καμβά με προετοιμασία και βερνίκι».
Αναφερόμαστε σε «ιδιαίτερα έργα τέχνης που είναι ζωγραφική σε ύφασμα, κάτι που τα κάνει ακόμα πιο ευαίσθητα. Οι εργασίες συντήρησης επικεντρώθηκαν στην αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων, στη σταθεροποίηση των έργων και στη βελτίωση του τρόπου έκθεσης». Οι υπόλοιποι έντεκα πίνακες, που έχουν προβλήματα «ιδιαίτερης φύσης», έχουν παραμείνει στην Αθήνα και συνεχίζεται η συντήρησή τους. «Δεν μπορεί να γίνει από τώρα γνωστό το πότε θα ολοκληρωθεί η συντήρησή τους», σύμφωνα με την κ. Χρ. Μαργαρίτη, αφού «η ιδιαιτερότητα των φθορών είναι τέτοια που προαπαιτεί μελέτη».
Στο προάστιο της Μυτιλήνης, τη Bαρειά, και μέσα σε έναν καταπράσινο ελαιώνα λειτουργεί από το 1965 το Μουσείο Θεόφιλου με έργα του διάσημου Λέσβιου λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου (1873-1934).
Το μουσείο ανεγέρθηκε στα μέρη όπου γεννήθηκε και πέρασε τα παιδικά του χρόνια ο λαϊκός ζωγράφος από τον Στρατή Ελευθεριάδη-Τεριάντ, τον τεχνοκριτικό που ανέδειξε τη λαϊκή ζωγραφική του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ. [newspile]