Ύδρα, λάδι σε μουσαμά, 100x105 εκ. |
Θαν. Χρήστου, λάδι σε μουσαμά, 70Χ90 εκ. |
Ζωγράφος, αγιογράφος και χαράκτης. Γεννήθηκε στη Λάρισα το 1898. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών από το 1915 έως το 1921, με δασκάλους τον Ροϊλό, τον Ιακωβίδη, το Βικάτο και το Μαθιόπουλο. Πνευματικά και αισθητικά ανήκει στη γενιά του ’30, που αναζήτησε την ελληνικότητα μέσα από διάφορους δρόμου.
Αθ. Παπαδομανωλάκη, λάδι σε μουσαμα, 50Χ70 εκ. |
Καλλιτέχνης πρωτοπόρος, αλλά σεμνός, κατά την περίοδο του μεσοπολέμου συμμετείχε στην ίδρυση του καλλιτεχνικού ομίλου «Ομάς Τέχνη». Ο Αγήνορας Αστεριάδης μοιραζόταν τις ανησυχίες του με όλους τους καλλιτέχνες της εποχής του. Μαθήτεψε κοντά στον Νικόλαο Λύτρα, ενώ κατά τη διάρκεια της ωρίμανσης του επηρεάστηκε από το έργο του Φώτη Κόντογλου. Το 1940 επισκέφθηκε τα μοναστήρια του Αγίου Όρους, όπου μελέτησε εικόνες και χειρόγραφα. Η βυζαντινή τέχνη και η λαϊκή παράδοση και αρχιτεκτονική, συνυπάρχουν στο έργο του μαζί με τα διδάγματα του κυβισμού και τα άλλα εικαστικά ρεύματα των αρχών του 20ού αι.
Μονή Καρακάλλου, Υδατογραφία, 35,4x25,3εκ. |
E. Μπαρας, λάδι σε μουσαμα, 60Χ80 εκ. |
Τα ζωγραφικά του έργα είναι συνήθως δισδιάστατα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι ρεαλιστικά.
Η θεματογραφία του ποικίλει: Ελληνική ύπαιθρος, αγροτική ζωή, αστικό τοπίο, ηθογραφίες, αγιορείτικες τοιχογραφίες και άλλες θρησκευτικές παραστάσεις. Ασχολήθηκε με την εικονογράφηση βιβλίων θρησκευτικών, λογοτεχνικών και σχολικών. Εξέδωσε τα Παιδικά Σχέδια το 1933 με τον συνάδελφό του Σπύρο Βασιλείου.
Εικονογράφησε επίσης τα Νεοελληνικά Αναγνώσματα για το Γυμνάσιο (1950), το βιβλίο «Στο Μυστρά των Παλαιολόγων» της Ελένης Βαλαβάνη (εκδ. Δωδώνη, Αθήνα 1971), κ.ά.
Τιμήθηκε από τη Διεθνή Έκθεση Παρισιού και από την Έκθεση Βιβλίου Αθηνών (1939). Συμμετείχε σε πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Ρώμη, Οττάβα, Βελιγράδι, Μόσχα, Βουκουρέστι, Λουγκάνο, Μπουένος Άιρες, Μπιενάλε του Σάο Πάολο, Μπιενάλε Αλεξανδρείας, κ.ά.). Το 1976, έναν χρόνο πριν από τον θάνατό του, η Εθνική Πινακοθήκη τον τίμησε με μεγάλη αναδρομική έκθεση.
[Φ. Κουτσουπιάς, για το Ινστιτουτο Μελετών Ελληνικής Τέχνης Αrtem]
Η θεματογραφία του ποικίλει: Ελληνική ύπαιθρος, αγροτική ζωή, αστικό τοπίο, ηθογραφίες, αγιορείτικες τοιχογραφίες και άλλες θρησκευτικές παραστάσεις. Ασχολήθηκε με την εικονογράφηση βιβλίων θρησκευτικών, λογοτεχνικών και σχολικών. Εξέδωσε τα Παιδικά Σχέδια το 1933 με τον συνάδελφό του Σπύρο Βασιλείου.
Εικονογράφησε επίσης τα Νεοελληνικά Αναγνώσματα για το Γυμνάσιο (1950), το βιβλίο «Στο Μυστρά των Παλαιολόγων» της Ελένης Βαλαβάνη (εκδ. Δωδώνη, Αθήνα 1971), κ.ά.
Τιμήθηκε από τη Διεθνή Έκθεση Παρισιού και από την Έκθεση Βιβλίου Αθηνών (1939). Συμμετείχε σε πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Ρώμη, Οττάβα, Βελιγράδι, Μόσχα, Βουκουρέστι, Λουγκάνο, Μπουένος Άιρες, Μπιενάλε του Σάο Πάολο, Μπιενάλε Αλεξανδρείας, κ.ά.). Το 1976, έναν χρόνο πριν από τον θάνατό του, η Εθνική Πινακοθήκη τον τίμησε με μεγάλη αναδρομική έκθεση.
[Φ. Κουτσουπιάς, για το Ινστιτουτο Μελετών Ελληνικής Τέχνης Αrtem]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου